Mahlulta maailman ääriin 7

Orvokki Ahonen | 18.2.2012 18.00

Vuonna 1982 tuli jälleen aika vaihtaa paikkakuntaa, kun Turun lähetit palasivat työhönsä Phetchabunin kaupunkiin. Läänin pohjoisosassa oli julistettu evankeliumia lähettien ja innokkaiden thai-evankelistojen avulla jo 50-luvulta lähtien ja sinne oli rakennettu 10 rukoushuonetta. Läänin eteläosassa oli paljon alueita, joissa ei ollut säännöllistä hengellistä työtä ja koin Jumalan johtavan minua siihen suuntaan. Nong Phain seurakunta kutsui työyhteyteensä ja tarkoituksena oli viedä ilosanomaa Jeesuksesta ainakin alueen suurempiin taajamiin. Läänin eteläosassa oli noin 500,000 asukasta, joten työtä riittäisi.

Nong Phain kirkkoEvankeliumin julistustyö alkoi Nong Phaissa 60-luvun puolivälissä, kun tulisieluinen thai- evankelista muutti sinne asumaan. Hän oli rohkea Herran todistaja, rukoili sairaiden puolesta ja monet tulivat uskoon ja saivat Jumalalta todellista apua elämäänsä. Eelis Pehkonen, joka oli tullut Phetchabunin lääniin jo 50-luvulla, osti Nong Phain pienelle seurakunnalle tontin rukoushuonetta varten. Se rakennettiin vuonna 1976. Uskovien joukko lisääntyi ja työ vakiintui.

Evankelistaoppilaita Nong Phaissa v. 1982Kun menin Nong Phaihin vuonna 1982 seurakunta eli vaikeaa aikaa. Evankelista oli joutunut syrjään Jumalan tieltä ja tehnyt rikoksia, joita oli sovittamassa vankilassa. Pieni uskovien joukko oli pettynyt ja uupunut ja tietä eteenpäin ei näkynyt. Monet uskovat lähtivät seurakunnasta ja evankelioiminen oli vaikeaa. Meille jäi vain yksi vaihtoehto - rukous! Ilta illan jälkeen kourallinen uskovia kokoontui rukoilemaan tyhjään rukoushuoneeseen. Pyysimme Jumalalta johdatusta ja neuvoja, miten edetä tässä vaikeassa tilanteessa.

Minulla oli jo Phetchabunin ajoilta thailainen tyttö "evankelista-oppilaana" ja Nong Phaista sain kolme tyttöä lisää. Lastenkokous Nong Phain vuokratalossaVuokrasin läheltä rukoushuonetta pienen talon ja asetuimme onnellisina asumaan siihen. Meillä oli kova into ja paljon ideoita, miten lähtisimme yhdessä liikkeelle ilosanoman kanssa etenkin lasten ja nuorten pariin. Kotimme alakerta toimi kirjastona, pyhäkoulu- ja musiikkiluokkana ja nuoret tulivat sinne omine asioineen. Tämä onni loppui lyhyeen, kun eräänä yönä varkaat veivät alakerrasta kaiken irtaimen. Uskovat järjestivät meille kiireesti asunnon rukoushuoneen tiloista. Minun 2x3 huoneeni yläkerrassa sai rautakalterit ikkunaan ja kolme tytöistä asui alakerran keittiössä. Ahdasta oli, mutta oli hyvä oppia kansan tavoille. Kuulin vasta jälkeenpäin, miksi meidän piti muuttaa vuokratalosta pois. Kylällä nääs liikkui huhu, (maan yleisen ajattelutavan mukaan), että olen " ilotalon emäntä" ja kauniit tyttöni ovat kaupan!! Kirkkotie Nong PhaissaRukoushuone osoittautuikin sen verran "pyhäksi paikaksi", ettei kukaan enää yrittänyt tulla varkaisiin eikä tekemään pahojaan. Kirkon ovet olivat päivisin auki ja aamusta iltaan joku soitteli epävireisellä kitaralla tai paukutti rumpuja. Tuo rukoushuoneella viettämäni aika oli todellista korkeakoulua ja kulttuurien kohtaamista. Ei ollut yksityisyyttä eikä paljon hiljaisia hetkiä ja usein lähettiparka sai itkeä omaa riittämättömyyttään ja epäkelpoisuuttaan ihmissuhteissa. Missään muualla en kuitenkaan olisi oppinut niitä kallisarvoisia läksyjä, joita sen jälkeenkin olen lähetystyössä tarvinnut. Nuorille rukoushuone oli se ainoa paikka, jossa he voivat rukoilla ja olla yhdessä. Moni nuori oli ainoa kristitty buddhalaisessa perheessään ja seurakunnasta oli tullut uusi perhe, jossa heitä ymmärrettiin ja heidän hengellistä kasvuaan tuettiin. Monet olivat saaneet kodeissaan kokea pilkkaa ja halveksuntaa uskonsa tähden.

Kyläläiset tulivat usein ihmettelemään, miten ulkomaalainen" farang" ja yksinäinen nainen elää. Siinä mittailtiin ulkomuoto, pukeutuminen, kielitaito ja varallisuus. Vähitellen heille selvisi sekin, miten vaatimattomasti elettiin ja syötiin tahmeaa riisiä sormin thailaiseen tapaan. Parhainta näissä alkuajoissa oli suuri Jumalan apu, uskovien sydämellisyys, rakkaus ja avuliaisuus. Heidän avullaan "kotouttaminen" sujui hyvin ja nopeasti tunsin kuuluvani joukkoon.

 

Aiheet: Lähetystyö

Ei kommentteja "Mahlulta maailman ääriin 7"

Kommentoi "Mahlulta maailman ääriin 7"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____      ___      _____    __   __    ______  
 / ____||   / _ \\   /  ___||  \ \\/ //  /_____// 
/ //---`'  / //\ \\ | // __     \ ` //   `____ `  
\ \\___   |  ___  ||| \\_\ ||    | ||    /___//   
 \_____|| |_||  |_|| \____//     |_||    `__ `    
  `----`  `-`   `-`   `---`      `-`'    /_//     
                                         `-`