Mahlulta maailman ääriin 6

Orvokki Ahonen | 25.12.2013 6.00

Ensimmäinen jouluni Nong Phaissa oli vuonna 1982. Joulunaika on yleensä viilein vuodenaika. Kun laitoin kynttilät ikkunalle ne taipuivat kuumuudesta kaksinkerroin, eikä niitä voinut sytyttää. Vaikka buddhalaisessa Thaimaassa ei vietetä muuta kuin kaupallista joulua, kristityt järjestävät usein joulujuhlansa joulukuun 25 päivänä. Uskoon tultuaan he jättävät buddhalaiset juhlat ja sen tähden joulu seurakunnassa on heille tärkeä perhejuhla. Kotona ei yleensä järjestetä mitään erityistä, mutta kaikki vauvasta vaariin tulevat valmistamaan juhlaa rukoushuoneelle.

Orpokodin lasten kiitos joulunlapselleJouluaamun jumalanpalvelus pidettiin rukoushuoneessa, mutta iltajuhla oli ulkona kirkon pihalla. Sinne oli pystytetty korkea esiintymislava ja vieressä seisoi vihreästä narusta ja kookospalmun lehdistä kyhätty joulukuusi. Lavan taustan vanerilevyille nuoret maalasivat vaikuttavan joulukuvan.
Siinä oli sinisellä taivaalla suuret kädet, joissa lepäsi pieni vauva. Alhaalla näkyi tumman kaupungin ääriviivat, seimi ja läheisellä kukkulalla kolme tyhjää ristiä. Siinä se oli: Joulun suuri sanoma, jota tämäkin pieni seurakunta oli kertomassa Nong Phain asukkaille. Jumala antoi Poikansa, hän syntyi ihmisten keskelle vaatimattomaan talliin ja kuoli rikollisena ristillä, ettei yhdenkään tarvitsisi joutua kadotukseen.

Toinen riemastuttava hetki jouluvalmisteluissa oli se, kun rukoushuoneen katolla olevaan ristiin sytytettiin kirkkaat valot. Sieltä ne loistivat yli kaupungin kertoen sovituksesta ja todellisesta Valosta, joka tuli maailmaan. Jeesus sanoi:" Minä olen tullut valkeudeksi maailmaan, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen." Rukoilin tosissani, että moni kaupungin asukas ymmärtäisi evankeliumin ja ottaisi sen vastaan tässä joulujuhlassa.

Iltajuhlaan saapui paljon ihmisiä. He olivat saaneet henkilökohtaisen kutsun ja monet halusivat nähdä, miten kristityt juhlivat joulua. Juhlassa oli paljon ohjelmaa, musiikkia ja näytelmiä, joita kaikki ikäryhmät esittivät. Paikallinen saarnaaja puhui ja jokainen sai joulun merkityksestä kertovan kirjan. Lopuksi tarjottiin kaikille maittava ateria. Kun katseli nuorten iloisia kasvoja, oli helppo ajatella, että evankeliumi on todella ilosanoma , joka antaa nuorellekin syyn iloita ja laulaa. Thaimaassa uskovan on pakko erottua massasta, jos haluaa seurata Jeesusta.

Joulutähtiä Orvokin kodin pihastaMyöhään illalla, kun kuun sirppi ja Otava "kelluivat alaspäin taivaalla", lähdin nuorten kanssa joululaulukierrokselle. Heillä oli kynttilät käsissään ja jokaisen seurakuntalaisen pihassa kajautettiin pari joululaulua. Sitten toivotettiin Jumalan siunaamaa joulua ja hyvää uutta vuotta. Naapuritkin saivat kuulla laulut ja siunaukset ja jotkut buddhalaiset naapurimme halusivat meidän käyvän "siunaamassa" heidänkin kotinsa. Sitähän meidät oli kutsuttu tekemäänkin, siunaamaan ja rukoilemaan oman paikkakuntamme ihmisten puolesta.

Orvokki ja nuoreksi kasvanut neito Nong Phaista v. 2006Joulujuhlat eivät jääneet vain oman seurakunnan juhlaksi, vaan vierailimme myös useassa lähiseurakunnissa. Joulunaika oli parasta evankelioimisen aikaa ja vierailimme monissa kouluissa ja kaupungin järjestämässä juhlassa. Nuorten laulua kuunnellessani muistin Jeesuksen sanat opetuslapsille:" Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville. Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä."

Vuosien varrella joulujuhlat ovat saaneet uusia piirteitä päiväkodin, esikoulun ja peruskoulun rakentamisen jälkeen. Koulujen joulujuhlaan tulee satoja ihmisiä ja lapset esittävät ohjelmaa, mutta säilyköön joulun todellinen sanoma aina kirkkaana:" Teille on syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus Herra."

Orvokki Ahonen

 

Aiheet: Lähetystyö

Ei kommentteja "Mahlulta maailman ääriin 6"

Kommentoi "Mahlulta maailman ääriin 6"

Antamaasi sähköpostiosoitetta ei julkaista sivustolla.

Anna osoite täydellisessä muodossa (esim. http://www.oma-osoite.com)

 

Haluan saada tiedon uusista kommenteista antamaani sähköpostiosoitteeseen.

  _____      ___                _____     _____   
 |__  //    / _ \\      ___    |  ___||  |__  //  
   / //    / //\ \\    /   ||  | ||__      / //   
  / //__  |  ___  ||  | [] ||  | ||__     / //__  
 /_____|| |_||  |_||   \__ ||  |_____||  /_____|| 
 `-----`  `-`   `-`     -|_||  `-----`   `-----`  
                         `-`